Patent SKF na soudečkové ložisko oslavil 100 let
V tomto článku se zaměříme na soudečková ložiska, na jejichž zdokonalování SKF nepřestává pracovat již od roku 1919, kdy patentovala a uvedla na trh Palmgrenův vynález soudečkového ložiska. Průmyslové podniky usilují o udržení náskoku před konkurencí a neustále inovovaná ložiska, srdce každého stroje, jim v konkurenceschopnosti a šetření nákladů značně pomáhají.
Třída ložisek SKF Explorer
V roce 1999 představila SKF výkonnostní třídu ložisek SKF Explorer se zdokonalenou vnitřní geometrií, která jsou vyrobena z dokonalejších materiálů dokonalejšími výrobními postupy. SKF Explorer od té doby nabízí konstruktérům a pracovníkům údržby zcela nové možnosti, například
- zmenšit strojní zařízení bez snížení výkonu
- pracovat s vyššími otáčkami, delší dobu, s nižší teplotou a nižší hlučností
V současné době jsou veškerá soudečková ložiska SKF zařazena do výkonnostní třídy SKF Explorer. Tato ložiska jsou vyráběna z vysoce kvalitní oceli za použití zlepšených postupů tepelného zpracování. Poslední inovací soudečkového ložiska je optimalizace konstrukce a těsnění malých soudečkových ložisek s vnitřním průměrem do 120 mm.
Tímto vylepšením se podařilo:
- snížit tření těsnění až o 50 % a provozní teplotu až o 20 °C, což vede ke snížení celkového tření v ložisku až o 20 %
- zvýšení mezních otáček na dvojnásobek
Navíc jsou naplněná mazivem s delší životností, které umožňuje výrazné prodloužení domazávacích intervalů a v některých aplikacích i bezúdržbový provoz ložiska. Nižší náklady na údržbu se pak u mnoha aplikací projeví také výrazným snížením celkových nákladů na vlastnictví (TCO).
Osmitunové ložisko pro těžební aplikaci
SKF vyrábí soudečková ložiska všech velikostí a řad – od nejmenších s vnitřním průměrem 20 mm až po velkorozměrová vážící skoro 8 tun. Doslova největším úspěchem soudečkových ložisek SKF je ložisko s vnitřním průměrem 1,25 metru, které bylo vyrobeno ve výrobním závodě SKF ve švédském Göteborgu.
Ložisko je vybaveno jedinečným systémem SKF SensorMount, který měří skutečné rozměry při montáži ložiska na hřídeli. Pomáhá tak zabránit riziku nesprávné montáže, která může u velkorozměrových ložisek způsobit značné problémy. Ložisko samotné váží 7 780 kilogramů a každé z jeho valivých těles váží 42 kilogramů.
Ložisko bylo vyrobeno podle specifikací výkonnostní třídy SKF Explorer a vyznačuje se zvýšenou odolností proti opotřebení díky patentovanému procesu tepelného zpracování materiálu, který téměř zdvojnásobuje provozní trvanlivost při nedostatečném mazání a ve znečištěném prostředí.
Daniel Ortega, projektový manažer z výrobního závodu v Göteborgu, dodává: “Při návrhu optimálního ložiska 241/1250, které je zvláště vhodné pro použití v těžebním průmyslu, jsme úzce spolupracovali se zákazníkem. Tyto aplikace se vyznačují extrémními provozními podmínkami a jsou velmi náročné z hlediska provozní trvanlivosti ložiska.”
Zdroj: SKF